poniedziałek, 15 czerwca 2020

Jak wykorzystać WROTYCZ w ogrodzie?


Wrotycz pospolity (tanacetum vulgare) rośnie masowo w naszym kraju. Jest ogólnie dostępną rośliną. 
W składzie tej rośliny odnajdujemy olejek eteryczny tujon i kamforę. Zaznaczam, że tujon jest trujący, szczególnie w połączeniu z tłuszczem. 

Kwitnie od lipca do przymrozków i to jest najlepszy okres na jego zbieranie. Można go ususzyć i przechować, aby już na wiosnę zastosować go na naszych grządkach czy w sadzie.
Pamiętajmy, aby nie stosować go tuż przed zbiorem warzyw czy owoców.

Z WROTYCZU możemy przyszykować sobie oprysk na mszyce i inne szkodniki warzyw, drzew i krzewów.
Około 30 gram suszonego wrotyczu zalewamy około 10 litrami wrzącej wody i odstawiamy do ostudzenia. Otrzymaną miksturę najlepiej zastosować tego samego dnia. 

Opryski należy robić pod wieczór, najlepiej o zmroku!

Z WROTYCZU również można uszykować gnojówkę w proporcji 1 kg WROTYCZU na 10 litrów wody.  Po około 2 tygodniach gnojówka jest gotowa do podlewania.
Pamiętajmy o tym, że WROTYCZ ma działanie odkażające, dlatego też działa również na najprzeróżniejsze choroby atakujące nasze sady, w tym np. mączniaka prawdziwego, który najchętniej atakuje jabłonie.

7 komentarzy:

  1. Witam,
    odkryłam wrotycz w zeszłym roku i stosuje w ogrodzie. Potwierdzam, że doskonale radzi sobie z mszycą, śmietką cebulową i przeróżnym robactwem i muszkami, które panosza się w jarzynach i mieszkają w ziemi. Trzeba tylko oprysk powtarzać co dwa tygodnie, czasem co tydzień. Szczególnie pomocne przy kapuście, zwłaszcza jak zaczyna się zwijać. Dzięki, że Pani napisała o wrotyczu...
    Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tak miły komentarz.
      Osobiście, odkryłam wrotycz dopiero w ubiegłym roku. Nazbierałam jego ogromne ilości i ususzyłam, z myślą o ogrodzie - oczywiście.
      Dodam, że poza opryskiem, układam np. pod drzewkami owocowymi wykorzystanego do przygotowania mikstury, wrotyczu.

      Usuń
  2. Droga Przyjaciółeczko Ellu!
    w sierpniu mam chyba końcową sprawę z farmaceutami, zażądałam od sądu zakończenia jej. Zadałam pytanie kartom ''Czy ja przegram sprawę sądowa z farm. w Wawie? KARTY odpowiedziały mi tak:

    1. ŚWIAT + KRÓL PAŁEK + GWIAZDA

    2. 5 PAŁEK + RYDWAN + 10 DENARÓW.

    WG mnie nie powinnam przegrać, a co TY ELLU sądzisz? Całuję Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karty według mnie są pozytywne. Widzę pieniądze i to spore.
      Sama jednak wiesz jak to jest z tymi kartami.
      Ja osobiście trzymam kciuki, żeby w końcu Twoja sprawa się zakończyła i to korzystnie dla Ciebie.
      Obie wiemy jak silny to jest przeciwnik i jak mocno osadzony również w Polsce. Macki ma wciśnięte i pewnie w sądach też kawałek jakiejś macki się majta.
      Nie mniej jednak trzymam za Twoją wygraną obydwa kciuki.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Masz rację Ellu. Dwóch bieglych uznało moje roszczenia, stwierdzili, że cierpiałam okrutnie. Jeden z nich to prawdziwy Biegły i prawdziwy Człowiek, a napisał w opinii, że nigdy nikomu nie przypisał leków zbijajacych cholesterol i nigdy tego nie zrobi. Bardzo dosadne i wymowne zdanie. Zobaczymy. Alina

    OdpowiedzUsuń
  4. I znowu ja Kochana Ellu, może nie zwracaj juz na mnie uwagi.... Zapytałam karty W jaki sposób rozstane sie ze Staskiem? odpowiedz kart nastepujaca:
    1. 10 denarów + Głupiec + paż denarów.....
    2. 6 kielichów + Król pałek + Królowa pałek.

    I za cholere nie umiem tego rozszyfrować. Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MASZ ciekawe karty. 🧡🧡🧡🧡🧡
      Jak dla mnie 10 denarów to pieniądze, którymi się dzielisz, bo masz iść dość dużo. Tyle, że możesz je komuś dać. Na chłodno, urzędowo (Paź denarów) i niekoniecznie będziesz znała skutek. Czyli wygląda to tak jakbyś zawarła z nim jakąś umowę, dała kasę, ale niekoniecznie będziesz wiedziała, że on natychmiast po zawarciu umowy się wyniesie.
      W drugiej linijce masz osoby, które w jakiś sposób Ci pomagają, abyś była radosna i spełniona.
      To też może być jakaś para połączona więzami, jakieś małżeństwo na przykład.
      Nie wiem czy prawidłowo to widzę, ale taki mi się nasunął wątek.
      Cieplutko pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję za zamieszczenie komentarza. Twój komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora.
Tymczasem, poczytaj sobie małe co nieco, albo poszukaj... innego bloga, odpowiedniego dla Ciebie w treści i formie.
Cieplutko pozdrawiam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...